Wednesday, February 18, 2009

Bachelors - Ep 2 - Dark K(Night)

Setelah beberapa selama beberapa jam di rumah baru, Asrul dan Amerju bersiap-sedia untuk ke Kota Damansara bagi sesi pemindahan barang-barang Asrul. Sepanjang perjalanan menuju ke Kota Damansara, Amerju hanya tidur sambil mendengar mp3 Nidji melalui PSPnya. Sementara Asrul lebih banyak termenung sambil melayan mp3 Lily Allen melalui iPod touchnya. Ketika sedang asyik melayan bluess, Asrul mengenang kembali ketika waktu raja haji 2008. Dimana dia dan Amerju tidak dapat pulang ke kampung, lantaran kesuntukan masa. Mereka berdua menyambut kedatangan raja haji di Kota Damansara. Semalam sebelum raya haji muncul, Asrul dan Amerju pergi ke tesco untuk membeli ayam goreng dan makanan yang lain. Walaupun sedih tidak dapat pulang ke kampung dan menikmati ayam percik masakan nenek tercinta, Asrul merasa lega kerana sekurang-kurangnya ada Amerju yang menemaninya ketika hari raya haji ni. Malam raya haji, Asrul menyediakan ayam goreng dan sup cendawan segera sebagai sajian malam raja haji. Keesokkan harinya, pada pagi raya haji, Asrul dan Amerju bangun lewat. Buat pertama kalinya, selepas 23 tahun, Asrul bangun lewat ketika raya haji. Untuk sajian raya haji pula, Asrul dan Amerju hanya makan mihun goreng. Tetapi tidak lama kemudian, muncul E (Bukan nama sebenar) membawa bekalan makanan dari kampung. E buat pertama kalinya bertemu dengan Amerju. Asrul pada mulanya tidak menyangka E a.k.a teman serumahnya a.k.a kekasih gelapnya akan pulang. Untuk mengelakkan rasa janggal, Asrul mengajak Amerju ke the Curve. Ketika itu, Asrul mahu membeli figura aksi She-Predator bagi mengubat rasa sedihnya (Walaupun disini sebenarnya rasa sedih itu tidak jelas puncanya). Apa-apa pun raya haji bersama Amerju boleh dikatakan baik dan Asrul dapat mengenali Amerju dengan lebih baik. Dimana Asrul dapat membuat kesimpulan bahawa Amerju sebenarnya mempunyai mulut yang agak tajam mengalahkan Auntie (Bukan nama sebenar).
Ingatan terhadap raya haji bersama Amerju terhenti apabila bas sampai di Seksyen 5 di Kota Damansara sudah pun sampai. Sekali lagi Amerju merungut kerana terpaksa berjalan kaki dari perhentian bas ke rumah Asrul.
Asrul berkata, " Merju, takpe. Ni kali terakhir kita datang sini. Lepas ni kita dah duk Penara..."
Semalam malam, Asrul bertungkus-lumus untuk mengemaskan barang-barangnya yang terdiri dari koleksi figura aksi, koleksi baju, koleksi kasut, koleksi buku, koleksi dvd dan sebagainya lagi. Sehinggakan Amerju menggelengkan kepalanya. Pada mulanya Amerju hanya mahu menemani Asrul sahaja tanpa menolongnya, kerana Asrul tidak membantu ketika Amerju & Co mengemas barangan mereka di Sentul. Tetapi setelah Asrul memanipulasikan kesedihan mukanya dan kata-kata yang berbentuk emo, akhirnya Amerju terpaksa menolong. Asrul dan Amerju berjaya mengemaskan barangan pada lebih kurang 2 pagi. Asrul dan Amerju tidur dengan kepenatan. Tidak lama kemudian, ketika Asrul sedang tidur dengan berdengkur akibat kepenatan, Amerju terjaga dan mendengar pintu rumah dibuka. Ketika itu, Amerju membuat kesimpulannya sendiri bahawa teman serumah atau kekasih gelap Asrul iaitu E sudah pun pulang ke rumah. Oh ya, pada mulanya Asrul beranggapan bahawa E tidak akan pulang ke rumah pada malam itu bagi mengelak berlakunya sesi cerekarama yang sedih. Tetapi malangnya (atau mungkin bertuah?) E pulang juga pada malam itu.
Pada awal pagi, Asrul dan Amerju bersiap-siap menanti kedatangan SV dan rakan-rakan untuk mengangkat barang-barang Asrul ke rumah baru di Penara. Ketika itu, Asrul terlihat kasut milik E.
Asrul bertanya, " Beb, dia alek rumah ke? "
Amerju menjawab, " Dia balik ar semalam..."
"Em...Kita kena angkut barang cepat ni beb. Nanti die mengamuk tengok rumah bersepah-sepah..."
"Ape-ape pun jum makan dulu. Lapar ar..."
Asrul dan Amerju pergi makan di kedai mamak bawah rumah. Tapi belum sempat mereka makan, SV menelefon Asrul dan berkata dia dan rakan-rakan sudah sampai. Asrul menyuruh Amerju bersarapan sementara dia menyelesaikan sesi angkut-mengangkut dengan SV dan rakan-rakan. Sesi mengangkut barang berlangsung dengan lancar. Setelah semuanya selesai, Asrul memandang rumah di Kota Damansara itu dengan hati yang bercampur sedih dan gembira. Dia berkata kepada dirinya "Selamat tinggal sayang...". Sebelum dia beredar, dia masuk ke bilik E dan mencium pipinya untuk kali terakhir.
Asrul dan Amerju menaiki bas ke Penara, kerana SV dan rakan-rakan tidak membenarkan mereka menaiki lori bersama. Di atas bas, Asrul berkata kepada dirinya yang dia akan memulakan hidup yang baru dan menjadi free spirit kembali. Tiba-tiba telefon bimbit Nokianya yang buruk berbunyi.
E : Kat ne skunk?
A : Dalam bus. Baru lepas OU.
E : Turun kat Uptown, orang ambik.
A : Ok...
Amerju berkata dia akan terus ke stesen bus untuk membeli tiket dan menyuruh Asrul pergi ke Penara dengan E. Asrul turun dari bus dan menunggu E selama hampir 45 minit. E akhirnya sampai dengan kereta kelisa hitamnya. Asrul masuk ke dalam kereta E dan cuba untuk tidak kelihatan sedih kerana tidak mahu menyambung episod drama yang panjang. Sepanjang perjalanan, Asrul dan E tidak banyak bercakap. Setelah hampir 20 akhirnya mereka sampai di Penara. Aktiviti mengangkat barang-barang Asrul ke rumah baru diselesaikan oleh SV dan rakan-rakan, kerana Asrul telah membayar pakej penghantaran, angkut dan sewa lori sekali gus.
Setelah semuanya selesai, E baring buat pertama kali di Penara. Walaupun Asrul agak hairan dan kekok namun dia membenarkan E untuk berada di penara buat seketika. Tetapi tidak lama kemudian, Amerju pulang dari stesen bas. Asrul mengajak E untuk melepak di kopitiam yang berdekatan. Mereka memesan roti bakar dan kopi yang tidak sedap dan mahal. Ketika itu, E meluahkan perasaannya kepada Asrul. Perasaan itu tidak diluahkan dengan sepenuhnya. Mungkin sudah banyak kali episod drama sedih ini berpanjangan. Mungkin sudah tiba masanya untuk tidak menyambung kembali. Asrul dan E sudah pun mempunyai jambu yang lain. Namun begitu, brunch di kopitiam tersebut merupakan brunch yang menyenangkan setelah sekian lama.
E menghantar Asrul pulang ke rumah barunya semula. Ketika itu Asrul masih berharap agar E tidak pulang. Namun Asrul terpaksa melepaskan E pergi.
Bersambung...

1 comment:

  1. Sebelum amirju tiba,E memelok asrul dgn erat lantaran keberatan melepaskan asrul pergi..apetah lg melihat kondisi rmh bujang tersebut yg dirasakan agak kecil utk 6 anak2 remaja sekaligus...
    E maseh sygkan asrul tp ego nya menahan E dr meluahkan kata2 itu..tambahan pula E agak rapat dgn jambu bernama H dan berangan2 utk ke UK kununya...tapi E berjanji pd dirinya utk tidak melepaskan asrul dr hidupnya...

    ReplyDelete